top of page
  • Katja van Well

'Empowering education'

Bijgewerkt op: 4 jan. 2020

Begin dit schooljaar ben ik begonnen aan de Master 'Learning & Innovation' (MLI) bij Windesheim (Zwolle). Waarom bij Windesheim? Dat was een van de voorwaarden om mee te mogen doen aan het 'Microsoft Business Guest' traject bij Microsoft. Ik was sowieso van plan om mijn lerarenbeurs in te gaan zetten voor een masteropleiding, maar nu kwam het dus al eerder op mijn pad. De keuze was wel beperkt: de MEN (Master Educational Needs) of de MLI. Aangezien ik in het verleden de akte voor speciaal onderwijs gehaald had (maar toen bestond een 'Master' nog niet..) lag de keuze voor de MLI voor de hand.

Als afgestudeerde Master Learning & Innovation ontleen je jouw leiderschap aan je opgebouwde kennis over en competenties ten aanzien van innovatie- en veranderprocessen. Je hebt oog voor de verbeterwensen in de praktijk en geeft daar betekenis aan. Je bent in staat om vanuit een onderzoekende houding een innovatieproces te ontwikkelen en realiseren. Daarnaast begeleid je leerprocessen van leraren(teams), initieer je duurzame onderwijsvernieuwingen en lever je een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe kennis.

De combinatie starten in een nieuwe rol én de MLI is achteraf gezien een tikkie te veel van het goede. Twee nieuwe dingen combineren met de AOb en een gezin met drie pubers is af en toe wel een uitdaging. (Hoor je het understatement in deze zin?) Maar goed, ik heb wel eens voor hetere vuren gestaan zal ik maar zeggen.

Van mezelf ben ik een 'vakantielezer' of een 'ik-heb-niks-te-doen-lezer' en dat komt buiten de grote vakantie eigenlijk nooit voor. Vroeger als kind kon ik er wel uren in wegdromen, maar tegenwoordig trekken praktische zaken mijn aandacht. Hoe meer tijd je steekt in communicatie en organisatie hoe groter of beter de uitkomst. En tijd steken in een boek levert niet direct zichtbaar resultaat op. Dat is nog wel een mindset-shift die ik moet ik maken, want voor deze opleiding moet je echt veel LEZEN! Tot nu toe vond ik het boek van Jaap Boonstra (2007) het meest interessant: 'Perspectieven op veranderen', want hier kon ik gelijk in mijn eigen praktijk wat mee. Engelse literatuur gaat me een stuk minder goed af, vooral na een lange werkdag waarin ik veel hebben .moeten schakelen. Dan gaat een Netflixje er een stuk beter in moet ik toegegeven. ;)


Binnenkort blog ik over een ontwerp rondom flexibel toetsen waar ik mee bezig ben, maar deze keer gaat het over... Canada!!

Internationalisering is een (verplicht) onderdeel van de opleiding en ik ga mee met de vanuit Windesheim georganiseerde reis naar Ottawa in de meivakantie. Er waren een aantal reizen waar je uit kon kiezen en je kon ook zelf wat organiseren. Waarom dan Canada? Niet alleen vanwege de natuur, hoewel me dat echt fantastisch lijkt hoor! Door haar geografische ligging is klimaatverandering heel zichtbaar en tastbaar. In het Canadese onderwijs wordt aandacht besteedt aan 'Environmental awareness' en levert zo een bijdrage aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving. Ik ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uit ziet.


Net als Nederland is Canada een land met verschillende culturen en met instroom van nieuwkomers. De integratie van de zogenaamde' Indigenous people' (oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika) is een gevoelig en actueel onderwerp. Hoe gaan ze daar als maatschappij en in het onderwijs mee om?


Het onderwijsconcept New Pedagogies for Deep Learning (NPDL) is een van de belangrijke pijlers in het nationale curriculum van de provincie Ontario. De onderzoeksvraag van de leerling staat centraal en de leraar verbindt dit leren aan de leerdoelen. Net als in Nederland wordt in Canada druk geëxperimenteerd met deze manier van werken. Zij zijn er echter over het algemeen al veel verder mee. Ik ben heel benieuwd of al het onderwijspersoneel écht achter deze vorm van onderwijs staat. Hoe is het bestuur hierin meegenomen? Hoe is het team hierin meegenomen? Krijgen leraren extra tijd om onderwijs te ontwerpen en samen te werken? Werkt het voor álle leerlingen? Op deze studiereis ga ik op bezoek bij scholen die 'Inquiry Based Learning' in de praktijk brengen en die het lef hebben om de veilige muren van het schoollokaal te verlaten.


Zelf heb ik jarenlang gewerkt volgens het '4x wijzer concept' (MI) van Marco Bastmeijer. Op SBO de Spinaker noemen we dit 'project'. De zaakvakken (aardrijkskunde, biologie en geschiedenis) worden op die manier vormgegeven tijdens het middagdeel van de lange schooldagen. Leerlingen kunnen zelf kiezen op welke manier (door middel van opdrachtkaarten) hoe ze informatie die ze nodig hebben om de toetsvragen te beantwoorden gaan verzamelen. Hierbij wordt uitgegaan van de zogenaamde meervoudige intelligenties volgens de theorie van professor Howard Gardner. Er is nogal wat kritiek op de theoretische en empirische onderbouwing en het onderscheid tussen de soorten intelligenties en op de term intelligentie. Maar op SBO de Spinaker wordt er succesvol mee gewerkt. Zelf heb ik gezien dat leerlingen beter tot leren komen wanneer het ook eens 'anders' gaat dan alleen klassikale uitleg en verwerking in je schrift of digitaal. Keuze en variatie kan wat mij betreft nooit fout zijn. Op SBO de Spinaker vind je veel 'doe kinderen' die gewoon lekker met hun handen of lijf aan de slag willen.

“We hebben de mythe dat de enige manier om iets te leren via een lesboek of een college is – en dat een toets de enige manier is om te laten zien dat je iets geleerd hebt. Dat is nonsens.”

Howard Gardner

Een belangrijk onderdeel van de reis is de tweedaagse introductiecursus bij de Forest school van de Child & Nature Alliance. Tijdens deze cursus worden we op een praktische en actieve manier ingeleid in de specifieke pedagogiek die gericht is op het aansluiten bij de leer- ontwikkelbehoefte van kinderen waar er doorgaans alleen maar buiten in weer en wind gewerkt wordt.


De benaming Forest school doet vermoeden dat er alleen in de natuur gewerkt wordt maar in Canada zijn er ook Forest schools die gevestigd zijn in drukke stadse omgevingen en die gebruik maken van de directe omgeving van de school en/of nabij gelegen parkjes. Ik ben benieuwd naar hoe dit er in de praktijk uitziet, want dat is natuurlijk vergelijkbaar met de situatie in Enschede.


Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de inzet van digitale middelen in het Canadese onderwijs. Voor 23 april ben ik zoek naar een basisschool waar ze veel gebruik maken van digitale middelen tijdens de lessen en hiervoor heb ik mijn netwerk aangesproken. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een basisschool. Tijdens de reis gaan ook Pabo studenten mee, dus ik denk dat het best eens een wat grotere groep zou kunnen worden die mee gaat op dit scholenbezoek.



De kennismaking met de rest van mijn studiereisgenoten vindt plaats op 13 januari op Windesheim. Er is een 'Team' aangemaakt bij Windesheim waarin we kunnen communiceren en dingen kunnen delen. Daar word ik natuurlijk erg blij van! Ik hoop dat ik veel reacties krijg op mijn oproep binnen de verschillende netwerken en ook andere studenten warm kan krijgen om mee te gaan naar deze school of scholen. Op die manier hoop ik (jonge) docenten te stimuleren om meer gebruik te maken van digitale middelen tijdens de lessen. Niet als doel op zich, maar juist als middel om je onderwijsdoelen te behalen.


ik heb er enorm veel zin in en ben dankbaar voor deze kans!


Heb jij nog specifieke vragen of iets wat je zou willen weten over het onderwijs in Canada?

Laat het me weten en dan neem ik dit voor je mee.






78 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page