top of page
  • Katja van Well

'Back to the future'

Op 3 oktober ben ik naar 'Het Nationaal Onderwijscongres' geweest in Bussum. Het kaartje had ik gekregen via Floor Beek van de Rolfgroep als een van de afscheidskadootjes voor het bijhouden van hun Pinterestpagina, waarvoor dank! :) Eigenlijk had ik het veel te druk om even een dagje zelf inspiratie op te doen (vond ik zelf), maar ik ben toch heel blij dat ik ben gegaan.

Al ver voordat het congres begon kon je je inschrijven via de HNOC app. Daar word ik nou blij van: niks uitprinten of een lijstje maken en dan op de dag zelf haasten naar de bakken met kaartjes, mailen of andere vormen van inschrijven. Nee, gewoon op je gemakje lezen op je mobiel en gelijk inschrijven. Alles kon je daar verder in vinden: je persoonlijke programma met tijden, je toegangskaart, plattegrond, berichten van deelnemers en aanbieders. Wanneer je bij een workshop kwam werd je QR code gescand. Dat is toch fantastisch?!



Ik ben bij diverse workshops geweest zoals je ziet. Als eerste was ik bij een workshop over 'Teams'. Beetje eigenbelang natuurlijk, want dat is waar ik bij Consent ook mee bezig ben. Bram Grijff van Microsoft vertelde over de mogelijkheden in Teams. Nieuwe dingen waren daar (gelukkig) voor mij niet bij. Bram komt zelf niet uit het onderwijs en dan vertel je het verhaal vanuit een andere hoek wat ik altijd erg interssant vind aangezien ik zelf weer in 'mijn onderwijsbubbel' zit. De ontwikkelingen gaan zo snel. Je hoort dan ook gelijk vragen en ervaringen van anderen die er al mee werken of het overwegen. Het heeft voor mij een bevestiging opgeleverd dat het vooraf nadenken over de inrichting in Teams superbelangrijk is en dat dit vaak wordt overgeslagen. Bram liet de demo omgeving zien die we tijdens het Microsoft Business Guest traject hadden gemaakt. Mijn hart maakte wel een sprongetje toen ik dat zag!

André Kuipers kon ik natuurlijk niet overslaan. Een aantal jaren geleden was hij in Enschede en toen ben ik er met mijn middelste zoon naar toe geweest. Zijn indrukwekkende verhaal had ik toen ook gehoord, maar een selfie heb ik toen niet gemaakt. Wat een grote man is het van dichtbij! Hij is voor mij echt een voorbeeld als het gaat over (intrinsieke) motivatie en 'flow'. Als je hoort wat hij er allemaal voor over heeft gehad om uiteindelijk een (kleine) kans te maken om daadwerkelijk de ruimte in te gaan, dan heb je echt je passie gevonden. En dat draagt hij ook graag uit, zonder kapsones.


Daarna ben ik aangesloten bij een workshop over Zuludesk. Eigenlijk dacht ik dat ik naar ZuluConnect ging, niet goed gelezen.. Desalniettemin interessant om te horen van Eveline Kaleveld wat er allemaal kan m.b.t. klassenmanagement op de IPad. Ze heeft zelf jarenlang voor de klas gestaan. Mooi om te zien dat bedrijven en leraren steeds meer de handen ineen slaan!


In de pauze kwam ik wat collega's van de Algemene Onderwijsbond tegen. Wel zo gezellig, want ik was in mijn eentje gekomen. Niet dat ik eenzaam was - want aanspraak had ik genoeg- maar om nou met een 'onbekende' op de foto te gaan in de fotobooth... Gelukkig had Brigitte (sectorconsulent rayon Noordwest) daar wel zin. Spontaan kwam er een astronaut bij ons staan! Leuk!! De foto werd direct afgedrukt, helaas maar 1 tegelijk, dus moesten we voor een tweede keer! Bedankt voor de gezelligheid Brit!


Daarna was het tijd voor de volgende workshop van Claire Boonstra. Even dacht ik "Boonstra" van een boek wat ik voor de opleiding aan het lezen ben: 'Perspectieven op veranderen', maar dat is toch echt een "Jaap". Claire wordt gezien als één van de meest inspirerende vrouwen in Nederland.  Met haar organisatie œ Operation Education verkent Claire de leersystemen van de toekomst en bevraagt ze het onderwijssysteem van vandaag. Zij is initiatiefnemer van de film Wat is het doel van onderwijs (onderwijsfilm van 2015). Ik had nog nooit van haar gehoord en vraag me nu af hoe dat komt..

Zij vertelde het verhaal zo oprecht en vanuit haar eigen overtuigingen dat de 3 kwartier voorbij vlogen. Echt inspirerend hoe zij een gevoel van verbondenheid kan creëren in een zaal vol. Je mocht de slides van haar presentatie hebben en daar heb ik natuurlijk graag gebruik van gemaakt. Voor mijn eigen presentaties neem ik haar verhaal over 'exponentiële groei' mee. Zij had daar een mooie grafiek van die in een oogopslag duidelijk maakt dat de ontwikkelingen vanaf nu zo snel gaan dat dat voor 'ons' (leeftijdscategorie 25 jaar en ouder?) niet meer te bevatten is. Bij Microsoft ben ik al flink wakker geschud en heb ik voor mezelf duidelijk gekregen dat ik onderdeel wil zijn van de digitale transformatie in het onderwijs. Dit grijpt in op allerlei vlakken in het onderwijssysteem en past de 'waarom-vraag' overal bij. Want waarom doen we de dingen zoals we ze doen en is dit eigenlijk wel efficiënt/goed/bewezen/...? Als kind doe je dat eigenlijk de hele dag, maar het valt me op dat dit niet meer vanzelfsprekend is bij volwassenen. Claire heeft meegeschreven aan het Onderwijsvragenboek. Dat is een onderzoek naar het waarom in onderwijs, naar de historische achtergrond, naar de voordelen,  de nadelen en de mogelijke alternatieven. Dat boek staat nu op mijn lijstje! Ik hoop dat ik daar snel aan toe kom, want op dit moment zit ik tot mijn nek toe in de verplichte literatuur...


Bij nader inzien had ik me willen inschrijven voor de verdiepende sessie van Claire, maar toen ik me inschreef had ik daar nog geen idee van. In plaats daarvan ben ik naar een workshop over 'begrijpend lezen van hypermediateksten' gegaan. Hypermediateksten zijn teksten op internet die vaak vol staan met linkjes en (ongevraagde) plaatjes waar je op kunt klikken. Dat vraagt om een andere manier van kijken/lezen van de tekst, want (zeker als kind) moet je onderscheid kunnen maken tussen wat nu wel/niet belangrijk is voor het lezen/begrijpen van de tekst. Vaak heb je een (al dan niet digitale) methode voor begrijpend lezen of print je zelfs de blaadjes nog uit voor je leerlingen en komen ze dit soort afleiding niet tegen. Het is wel goed om dit soort teksten met je leerlingen te behandelen in de klas en eigenlijk gek als je dat nooit doet, toch? Ten slotte is de kans niet erg groot dat leerlingen nieuwe informatie gaan opzoeken in een boek, een kopietje maken en daarna dingen gaan highlighten en overtypen. Dat was eens, vroeghar!


Al met al een inspirerende, maar vermoeiende dag! Op naar de toekomst!

Onderwijs is het paspoort voor de toekomst, want morgen behoort aan diegene die zich er vandaag op voorbereidt.

Malcolm X, Amerikaans activist en mensenrechtenverdediger (1925-1965)





51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page