top of page
  • Katja van Well

'SOML inspiratiedag'

Op 24 september was ik uitgenodigd door Mariëlle Wilms, Relatiemanager Heyy bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg in Roermond om te praten over het traject dat ik heb gevolgd bij Microsoft vorig schooljaar. Zij zijn in gesprek geweest met Maartje Couck, de 'teacher engagement manager' van Microsoft en gaan ook het 'Microsoft Teacher Guest' traject aanbieden aan hun personeelsleden. Het traject heeft inmiddels een andere naam: 'Microsoft Innovatieve Onderwijzers'.


In de tijd dat ik koos om voor het traject te gaan kon ik aan niemand vragen hoe het eruit zou zien of wat de ervaringen waren. Persoonlijk ben ik erg blij dat ik er toen voor ben gegaan. Omdat ik het anderen ook gun om deze ervaring mee te pakken voelde ik me vereerd om daar te mogen vertellen, natuurlijk onder het genot van 'een stukske vloai'.


Er waren zo'n 7 geïnteresseerden van de 850 medewerkers. Dat lijkt misschien weinig, maar als je nagaat dat er bij Consent maar 1 reactie was van de 750 medewerkers is dit in vergelijking al een grote groep. Het is natuurlijk ook niet niks: je wordt een paar maanden uitgeroosterd en compleet uit je 'natuurlijke omgeving' gehaald. Een werkweek bij Microsoft ziet er heel anders uit dan het volgepakte rooster van een gemiddelde docent. Bij Microsoft wordt je veel vrijer gelaten en plan je je eigen afspraken en volg je je eigen ontwikkeling. Maar wat is dan die ontwikkeling? Dat is de eerste vraag waar je mee gaat worstelen in de eerste paar weken. "Wanneer is dit traject voor jouw geslaagd?" was een confronterende vraag die ik destijds kreeg van een collega bij Microsoft. Dat heeft me toen echt even van mijn stuk gebracht, want wat wilde ik eigenlijk bereiken? Welke eisen en verwachtingen waren er vanuit Consent en Microsoft, maar wat maakte nou dat ik het persoonlijk geslaagd vond?


Er is geen handleiding of een vaste route die je moet doorlopen en dat maakt het lastig om uit te leggen. Ik heb aan de groep verteld hoe mijn ontwikkeling eruit heeft gezien en hoe het voor mij heeft uitgepakt. Maar voor ieder individu zal het weer anders zijn. Dat is denk ik ook het mooie van dit traject. Je maakt een eigen reis door, geen voorgekauwd programma of een gezamenlijke uitkomst/einddoel. Wanneer dat allemaal te zweverig of te vaag voor je is moet je er denk ik helemaal niet aan beginnen. Kan je in je hoofd al wel 10 redenen verzinnen om het niet te doen? Doe het dan vooral niet. Ik moest gelijk denken aan onderstaande uitspraak van Henri Ford.

Wanneer je denkt dat je het niet kan, heb je gelijk. Wanneer je denkt dat je het kan, heb je gelijk. Het heeft te maken met (growth)mindset. Het klinkt fantastisch natuurlijk: je hoeft het alleen maar te denken en dan lukt het. Helaas gaat het in de praktijk niet zo makkelijk als dat het er staat. Het gaat met up's en down's en je hebt anderen daar ook bij nodig. Bij Microsoft krijg je de begeleiding en de schop onder je kont wanneer je die nodig hebt. Je kunt heel veel informatie ophalen of je focussen op één ding, net wat bij jou past.


Belangrijk is dat je het niet alleen doet. Je hebt (of neemt dus) de tijd om met anderen te praten over de nieuwe inzichten/ideeën die je hebt opgedaan en wat dit voor jou of de organisatie kan betekenen. Gaandeweg wordt steeds meer duidelijk waar jouw ontwikkeling naar toe zou kunnen leiden. Je leert meer 'out-of-the-box denken' en dromen over mogelijke uitkomsten zonder dat je steeds al die beren op de weg ziet. De doelen die ik voor mezelf had geformuleerd waren:

- Onderdeel zijn van de digitale transformatie in het onderwijs

- Leerkrachten inspireren en ondersteunen hierin

- Kennis delen met andere experts en elkaar naar een hoger niveau tillen


In mijn geval was er net een pilotschool gekozen die overging op Office365 die ik mocht gaan begeleiden bij het gebruik in de praktijk. Er zijn 32 scholen binnen mijn bestuur, dus dat lukt je onmogelijk alleen. Op (bijna) iedere school is een onderwijskundig ICT-er die mede de kar gaat trekken wanneer dit stichtingbreed wordt uitgerold. Door de onderwijskundig ICT-ers te scholen en vooral veel samen te laten werken en kennis te delen heeft deze operatie meer kans van slagen. Door dit jaar te zijn gekozen als MIEExpert kan ik veel kennis van ervaringsdeskundigen ophalen binnen dit fantastische team en weer teruggeven. Maar bij ieder bestuur spelen weer andere ontwikkelingen. In het geval van SOML maken ze helemaal geen gebruik van Office365. Het is ook geen vereiste om met Microsoft producten aan de slag te gaan. De nadruk ligt in het nieuwe traject meer op het ontwikkelen van vaardigheden en een 'growth mindset' en niet zozeer op productkennis.


Bedankt voor de uitnodiging. Hopelijk heeft het voor jullie een en ander duidelijk gemaakt. Ik wens de medewerkers die zich gaan aanmelden een succesvol en leerzaam traject toe!
58 weergaven0 opmerkingen
bottom of page