top of page
  • Katja van Well

'Afsluiting Microsoft Teacher Guest periode'

Gisterenavond was het dan zover: de afsluitende bijeenkomst. Met een dubbel gevoel ging ik voor de zoveelste keer naar Schiphol, maar dit keer om alles in te leveren: de Surface Go met pen en mijn pasje. Het leek nog maar zo kort geleden dat ik vol verwachting dit mooie kantoor voor de eerste keer mocht betreden. Binnen korte tijd voelde ik me hier zeer welkom en vertrouwd, maar aan alles komt een eind.


We mochten alledrie ons verhaal doen, hoe we het traject hebben ervaren en wat we hebben geleerd en meenemen naar de toekomst. We kregen allemaal een kwartier. Vroeger dacht ik bij mezelf: hoe krijg ik dat in godsnaam vol? Nu dacht ik: hoe krijg ik dat in vredesnaam in een kwartier gepropt? Gelukkig was ik als laatste aan de beurt en bleek er nog genoeg tijd over te zijn om iets uit te lopen. Dus was er zelfs tijd voor een Quizlet om even de benen te strekken en voor interactie in de zaal. Ik maak liever mensen enthousiast over een bepaalde tool dan dat ik uitgebreid over mijzelf praat, maar op zo'n avond ontkom je er niet aan.


Ik vond het mooi om te horen hoe de studenten van Windesheim het hadden ervaren. Er moet in de opleiding van docenten veel meer aandacht komen voor digitalisering en 21 eeuwse vaardigheden. Hopelijk volgen er nog veel meer studenten binnen Windesheim nadat ze de enthousiaste verhalen hebben gehoord van Anouk en Leonie. Dat het niet een heel makkelijk traject is blijkt wel uit het feit dat er er 3 studenten zijn die het niet gehaald hebben, dus ik ben extra trots op deze 2 kanjers! Samen hebben we het toch maar even mooi gedaan. We worden alledrie MIEexperts volgend schooljaar, dus we gaan elkaar zeker nog zien en horen in de toekomst.


Van Maartje Couck kregen we mooie woorden over hoe zij vond dat we het hadden gedaan. Op het certificaat staat (buiten mijn hele lange naam...) een persoonlijke note waar ik helemaal warm van word. Het was toch een experiment, niemand wist hoe het uit zou pakken. Voor mij een sprong in het diepe die ontzettend goed heeft uitgepakt voor mij. Gelukkig was het in haar ogen ook geslaagd en is er veel geleerd van en met elkaar. Als cadeau kregen we voor de verandering geen bloemen maar een boek. Alledrie een andere, speciaal uitgezocht bij onze persoonlijkheden en interesses. Ik heb het verhaal van 'Becoming Michelle Obama' gekregen. Dat boek gaat mooi mee op vakantie!

Vanmorgen voelde het bij het wakker worden toch wel even leeg... Geen Microsoft meer.... is het avontuur dan voorbij? Nee, volgend schooljaar gaat het gewoon weer verder! Ik ga starten met de master 'Leren & Innoveren' bij Windesheim. Dat was 'part of the deal' bij deze pilot. Ik denk dat de opleiding een mooie aanvulling is op wat ik aankomend schooljaar mag gaan doen: doorgaan met het begeleiden van scholen binnen Consent in het gebruik van Office365! Dat mag ik 2 dagen in de week doen en 1 dag in de week blijf ik werkzaam bij de AOb als vakbondsconsulent.


Soms moet ik mezelf even knijpen, gebeurt dit wel echt? Dit is meer dan ik had gehoopt dat er uit dit traject zou voortvloeien. Het geeft me bakken met energie om te weten dat ik volgend jaar opnieuw de diepte in mag duiken en samen met collega's en kinderen de wereld van Office365 mag verkennen. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van werken ons uiteindelijk allemaal tijdswinst gaat opleveren en voor meer overzicht gaat zorgen voor zowel de leerkrachten als de kinderen. Ik hoop veel meer enthousiaste leerkrachten te ontmoeten en samen mooie plannen te gaan maken om de digitale transformatie in gang te zetten binnen Consent.


Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om iedereen die bij dit traject betrokken is geweest te bedanken voor deze unieke kans! Ik zou het zo weer overdoen!

In het bijzonder Martin Diepeveen, Maartje Couck en Petra van der Spek van Microsoft Educatie, Jarise Kaskens van Windesheim, Alfons Timmerhuis en Bea van Munster van Consent, Agnes Asbreuk van de Spinaker die mij zomaar moest missen midden in het schooljaar en een goede referentie heeft gegeven en niet op de laatste plaats mijn man en kinderen die mij vaker dan anders moesten missen en mij hebben gesteund in dit traject.



45 weergaven0 opmerkingen
bottom of page